Door Miranda Coehoorn
Een goede bedrijfsnaam is goud waard. Zodat iedereen precies weet wat je bedoelt. Iedereen kent Apple en Coca-Cola. Hoe kom je op de beste naam? Floris Hülsman ondersteunt met Namarama ondernemers daarbij en schreef het boek ‘Maak je naam onvergetelijk’.
Hoe mooi is het als je bedrijfsnaam een werkwoord wordt zoals ‘googelen’? Het loont de moeite een goede bedrijfsnaam te vinden en daarin zijn volgens Floris Hülsman van Namarama Nederlandse ondernemers veel te bescheiden. ,,Ze geloven niet dat het belangrijk is. In dit land gebruiken we heel simpel onze achternaam, of duiden we alleen de bedrijfstak aan en dan een dure achternaam erachter. Het kan veel creatiever en de voordelen wegen zeker op tegen de tijd die je erin moet steken. Je onderscheidt je van je concurrenten en met een goede naam en pay off vertel je de klant een belangrijk verhaal. Klanten trek je op die manier naar je toe.”
Hülsman kwam op het idee voor zijn bedrijf Namarama toen hij zelf zoekende was. ,,Mijn carrière bij commerciële reclamebureaus had ik na de zoveelste reorganisatie wel gezien. Ik wilde iets anders, iets concreters, minder politiek. Ik besloot me te specialiseren en namenexpert te worden. Om te beginnen ging ik nadenken welke stappen ik zelf moest nemen. Welke naam is voor mij het beste? Moet het rijmen (coca-cola), moet er een cijfer in mij naam (7up), moet het achterstevoren ook een naam zijn (Knab)? Door elke stap op te schrijven, te checken en te doordenken, maakte ik het ook voor mezelf zichtbaar.”
Hülsman zocht uit dat er 900 namen per dag worden geregistreerd en vond de ‘leukheid’ tegenvallen. ,,Veel namen, maar weinig die vertellen wat het bedrijf doet. Terwijl dat juist een kans is je te onderscheiden van de concurrentie.” Volgens de bedenker van ‘Namarama’ vergt dat een creatief proces met focus op het einddoel. Eén van de vele adviezen in zijn boek luidt daarom: ,,Hang een leeg vel op de muur met ‘hier komt mijn onvergetelijke naam’ erop. Alles in en om je heen zal daarop gefocused zijn.” Vervolgens is een bouwplan nodig, want er is meer nodig dan een naam. ,,Een tagline bijvoorbeeld, die vertelt wat jij doet en uniek maakt. Jack de Knipper, kappers.”
Naamgarantie
Ook als je alle adviezen volgt, kan een een naam niet werken. Hülsman geeft dan naamgarantie: Ik ben ervan overtuigd dat we na een aantal rondes op een goede naam komen. Ik doe het meeste onderzoek en brainstorm werk en kom met lijsten namen totdat we eindigen met een top vijf. Daar zit de goede naam tussen. Zoals bij het mbo-platform ‘studers’ en ‘Wiedewei’, een naam voor een school.”