Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?

Door Stefan Dölcken

Plint Eastwood en de Toren van Pizza zijn helaas al bezet. De economie boomt, steeds meer mensen starten een eigen bedrijf. De keerzijde: het wordt alsmaar lastiger om een bedrijfsnaam te vinden die niet alleen de lading dekt, maar ook nog eens onderscheidend is.

Als je transportbedrijf Dik de Kok BV heet, dan zal dat ongetwijfeld wenkbrauwen doen fronsen in Engelstalige landen. En klusservice Ummer Get zal buiten Limburg waarschijnlijk weinig klandizie trekken.
Het is tegenwoordig niet makkelijk om een fatsoenlijke bedrijfsnaam te kiezen, weet Angèle Magré-de Monyé. Zij is adviseur van startende ondernemers bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daar staan inmiddels twee miljoen bedrijfs- en handelsnamen geregistreerd.
En het worden er steeds meer: 180.000 nieuwe namen legde de KvK vorig jaar vast, ongeveer 900 per dag. „Je zit er als het goed is een behoorlijke tijd aan vast. Dus je kunt er maar beter voor zorgen dat het een naam is waar je echt mee vooruit kunt. Omdat er zoveel namen worden geregistreerd, wordt dat steeds lastiger.”
Dit jaar stopt de teller bij 190.000 nieuwe namen, verwacht de KvK. Steeds meer zzp’ers schrijven zich in en ook de toename van shoppen en zakendoen via internet zorgt voor meer nieuwe bedrijfsnamen. Ook hebben bedrijven vaak meerdere handelsnamen, bijvoorbeeld omdat ze in verschillende landen actief zijn.

In het verleden, zegt Magré-de Monyé, was de familienaam in veel gevallen ook meteen de bedrijfsnaam. Dat is veranderd. Niet allee zijn er minder familiebedrijven, ook komt het steeds vaker voor dat de nieuwe generatie kiest voor een hippere ‘fantasienaam’. Ook overnames en fusies leiden vaker tot naamsveranderingen. Haar advies: „Kies een naam die dichtbij je staat en die past bij wat je wilt doen. Stel jezelf ook de vraag of het een naam is die langere tijd meekan.” Nog belangrijker: „Zorg ervoor dat het blijft hangen bij klanten. En dat het niet verwarrend is of onnodig flauw en dat het iets zegt over de branche.”

Zorg ervoor dat het blijft
hangen. Er zijn immers in Nederland al twee miljoen handelsnamen in omloop.

Checken

Wie wil weten of de gewenste handelsnaam nog beschikbaar is, kan dat op de site van de KvK heel eenvoudig checken. Dat is aan te raden, want de kans dat een naam al wordt gebruikt, is namelijk groot.
Sommige ondernemers komen daar helaas pas achter als ze bij de Kamer van Koophandel zijn om hun bedrijf in te schrijven. „Dan bedenken ze soms ter plekke een nieuwe, met alle gevolgen van dien”, zegt Floris Hülsmann. Hij is bedrijfsnamenexpert, adviseert ondernemers met zijn bedrijf Namarama en bracht onlangs het boek Maak je naam onvergetelijk uit. Bedoeld om starters die een goede bedrijfsnaam zoeken, de helpende hand te bieden. „Laat de naam aansluiten bij wat je te bieden hebt”, is ook zijn advies. „De klant moet zich thuisvoelen bij je bedrijf en de naam speelt daarbij een belangrijke rol.”

Ook moeten starters zich heel goed afvragen voor wie ze er willen zijn. „Als je je bijvoorbeeld richt op bejaarden, dan is het niet zo handig om een Engelse naam te kiezen.” Dialectnamen zijn prima, vindt Hülsmann, maar daar kun je dan in de rest van Nederland en over de grens minder goed mee uit de voeten. „Als je dat niet erg vindt, dan maakt het niet uit.”

Ook het feit dat internet voor veel mensen inmiddels de belangrijkste plek is om te shoppen, heeft gevolgen voor het kiezen van een bedrijfsnaam. „Consumenten die je bedrijf tegenkomen op internet, moeten meteen weten wat je te bieden hebt.”

Doelgroep

Wat zijn goede namen? Hülsmann noemt meteen Cheaptickets.nl. „Zo simpel. Dekt de lading, je weet meteen wat je als klant kunt verwachten.” Maar ook reisorganisatie ‘Eliza was here’ heeft volgens hem een goede naam gekozen. „Er zit beleving in, iets wat de doelgroep aanspreekt.” Ook snoepfabrikant Tony Chocolonely en de bank KNAB zijn voorbeelden van namen die beklijven, vindt hij. Minder te spreken is Hülsmann over fantasienamen die veel uitleg behoeven. „Als je reclame maakt op de radio en je moet de mensen voordat ze naar je website kunnen gaan eerst uitleggen hoe ze je naam moeten spellen, dan is er iets niet helemaal goed gegaan. Denk aan Qurrent, met een q… Soms kun je het beter simpel houden.” En wie veronderstelt dat je een hippe, aantrekkelijke naam bedenkt als je alleen maar een ‘z’ toevoegt aan de oude, of wat speelt met aparte lettercombinaties, heeft het volgens de namenexpert mis. „In sommige gevallen roept dat zelfs aversie op.” Nog een tip van Hülsmann: pas op met humor. Plint Eastwood, Toren van Pizza, Rotidam, om maar een paar opvallende vondsten te noemen. „Het kan wel, bijvoorbeeld bij een frietkraam of een restaurant, maar of het handig is bij een internationaal opererend financieel adviseur, dat betwijfel ik.”

Bloed en pijn

En kijk uit met de vermenging van Nederlands en Engels. „Ik zag laatst een restaurant dat First Eet Café heet. Nou, dan denk ik meteen aan het Engelse first aid, eerste hulp. Bloed en pijn dus. Terwijl ik aan lekker eten zou moeten denken.”

 

Bekijk het originele artikel hier